کارشناسی خودرو
نوشته شده توسط : matin

ضرورت کارشناسی خودرو

شاید تجربه خرید خودرویی را داشته اید یا از آشنایان خود شنیده اید که یک اتومبیل با ظاهر و بدنه ای کاملا سالم خریداری کرده اند اما بعد از چند وقت دائم در تعمیرگاه بوده است دلیل آن هم عدم شناخت به موتور و سلامت  فنی ماشین است. شما می توانید با کمک گرفتن از یک کارشناس خودرو مانع ضررهای مالی شوید. شاید خودرو مد نظرتان از لحاظ ظاهری کاملا سالم باشد اما از لحلظ فنی ایراداتی داشته باشد و از دید شما پنهان باشد.

مثلا شاید فروشنده، کیلومتر شمار خودرو را دستکاری کرده باشد تا میزان مسافت طی شده کمتری را به شما نشان دهد، گاهی این کار به قدری زیرکانه و دقیق انجام شده که فقط یک کارشناس خودرو می تواند به آن پی ببرد .

کمک گرفتن از یک تعمیرکار و کارشناس متبحر و با تجربه می تواند شما را از ایرادات و هزینه های احتمالی آن در آینده مطلع کند

در ایران صنعت تعمیر و بازسازی خودرو بسیار پیشرفت کرده است و فعالان این حوزه بسیار در کار خود متبحر هستند. مثلا اگر شخصی بخواهد ماشینی خریداری کند که آسیب دیده باشد اما از چندین نقطه آسیب دیده باشد ارزش بیشتری نسبت به خودرویی دارد که رنگ شده است زیرا معتقدند که با این کار ایراد ماشین را مخفی کرده اند. یا خودرویی که در یک سانحه دچار آسیب بدنه شده باشد دیگر آن استحکام اولیه را ندارد مگر آنکه آن قسمت از خودرو به طور کامل تعویض گردد که همه این موارد نیازمند یک کارشناس خودرو می باشد.

کارشناسی بدنه خودرو

کارشناسی بدنه خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا به هر نوع خوردگی، تغییر شکل یا دفرمه شدن، رنگ شدگی، تعویض و یا زنگ زدگی در قطعات می پردازد که نقش بسزایی در تعیین قیمت خودرو دارد. در صورتی که خودرویی در یک تصادف دچار آسیب شده باشد و تغییر ظاهر داده باشد طبیعتا از استحکام اولیه برخوردار نخواهد بود مگر اینکه قطعه یا بخش آسیب دیده تعویض شده باشد. کارشناسی بدنه خودرو خود شامل سه بخش می‌ باشد که عبارتست از:

  • بررسی شاسی و ستون‌های خودرو
  • بررسی رنگ شدگی بدنه خودرو
  • بررسی تعویض قطعات بدنه خودرو

تصویر کارشناسی بدنه خودرو

کارشناسی شاسی و ستون‌ها

شاسی ماشین از صلی‌ترین و حساس ترین  بخش بدنه خودرو به شمار می آید که چون دیده نمی شود از دید خریداران پنهان می ماند . هر نوع صدمه ای که به شاسی وارد آمده باشد باید خریدار را از خرید خود منصرف نماید. برای تشخیص آسیب دیدگی شاسی خودرو حتما باید کارشناس از خودرو بازدید نماید و اگر آشنایی و تخصصی در این حیطه ندارید تحت هیچ شرایطی نمی توانید به ایراد آن پی ببرید. از قسمت های مهم دیگر خودرو ستون های آن می باشد زیرا ضعیف‌ترین قسمت بدنه، یعنی سقف را به تنه اصلی خودرو متصل می نماید که برای تشخیص سلامت آن شما مستلزم بازدید یک کارشناس خبره ماشین می باشید.

ستون ها  به این دلیل از اهمیت زیادی برخوردارند که موقعیت حساسی دارند.

اگر توجه کرده باشید می دانید که محل قرارگیری ستونها و سر سرنشینان در یک راستا قرار دارند و به همین خاطر در دهه اخیر نیز کمپانی های خودرو سازی از ایربگهای پرده‌ای در ستونها به جهت  ارتقاء ضریب امنیت سرنشینان به کار گرفته اند.

کارشناسی رنگ شدگی بدنه

از مواردی که می تواند میزان توانمندی یک کارشناس خودرو را نشان دهد کارشناسی دقیق بدنه خودرو است و تشخیص آسیب دیدگی های آن.  به این دلیل که ما تعمیرکاران متبحری در کشورمان داریم که می توانند خیلی حرفه ای کار صافکاری و نقاشی را انجام دهند بدون آنکه کسی متوجه آسیب دیدگی خودرو شود. این مساله باعث  شده تا کارشناسان خودرو ،هم پای صافکارها و نقاش ها پیشرفت کنند و ضمن برخورداری از تجربه و مهارت، به تجهیزات و علم روز نیز در این حوزه مجهز شوند. گفتنی است که کار کارشناس خودرو همین جا تمام نمی شود و او باید تمام نقاط دور از دسترس، و قسمت هایی که به وسیله کاورها و لایه‌های پلاستیکی از سوی شرکت سازنده مستور شده است را شناسایی کند، مانند قطعاتی که در زیر خودرو قرار دارند، بخش هایی از خودرو که همیشه در معرض هوا بوده اند و موارد این چنینی که تماما باید در بخش کارشناسی بدنه چک شود.

بررسی تعویض قطعات بدنه خودرو

در صورتی که خودرویی در یک تصادف دچار آسیب شدیدی شده باشد باید حتما آن قطعه تعویض گردد که در این صورت کاهش قیمت بسیاری را به دنبال خواهد داشت. در کشورهای اروپایی علیرغم کشورما تعویض قطعات بدنه خودرو یک امر طبیعی است، به این دلیل که قطعه تعویض شده دارای صحت و استحکام بالاتری نسبت به قطعه تعمیر شده است. گاهی تشخیص قطعه تعویضی کار آسانی نیست به این خاطر که آن  قطعه را از خودروی دیگر باز کرده اند و از لحاظ کیفیت و نوع رنگ و حتی ضخامت پوشش رنگ (روش تشخیص با تست رنگ دیجیتال)، دقیقا با با قطعه اورجینال همسان است و تنها مهارت یک کارشناس می تواند به خریدار کمک کند تا از جزئیات خودرو مورد نظر مطلع شود.

کارشناسی فنی، موتور و گیربکس

یکی دیگر از پیچیده ترین بخش‌های کارشناسی برمی گردد به کارشناسی بخش فنی خودرو. کارشناسی این قسمت نیازمند برخورداری از دانش فنی حوزه مکانیکی خودرو و شناخت دقیق از قطعات بکار رفته در موتور است. کارشناس در این زمینه باید ضمن کنترل خودرو نسبت به هر نوع  صدا یا لرزش غیرطبیعی خودرو حساسیت بیشتری به خرج دهد تا قادر باشد تمام ایرادات فنی را شناسایی کرده و به اطلاع خریدار برساند. در خودروهایی که فناوری پیشرفته تری در آن به کار برده شده است می توان به وسیله دستگاه دیاگ به میزان قابل توجهی به مشکلات فنی آن پی برد، اما نمی توان به وسیله دیاگ از تمامی مشکلات فنی یک خودرو با خبر شد. با آنکه درصد بالایی از مشکلات فنی یک خودرو با تست رانندگی  مشخص می شود ولی کارشناسی فنی و موتور از چهار قسمت اصلی تشکیل شده‌است که عبارتند از:

  • کارشناسی موتور
  • کارشناسی گیربکس
  • کارشناسی جلوبندی
  • تست دیاگ

کارشناسی موتور

با توجه به آنکه موتور ماشین اصلی ترین بخش خودرو است و  به اصطلاح قلب یک خودرو شناخته می شود برای اطلاع از سلامت آن نیازمند کارشناس حرفه ای هستید. اگر موتور ماشینی آرام، بیصدا و بدون لرزش هم باشد باز هم باید به طور دقیق بررسی شود. به این خاطر که ممکن است مشکل روغن سوزی، دفرمه شدن رینگ، پیستون و مشکلاتی این چنینی داشته باشد که  نیاز به تعمیر اساسی موتور و هزینه‌های گزاف دارد و ممکن است فروشنده با ترفندهایی برای زمانی محدود آن را برطرف کرده باشد که این مساله اغلب در زمان فروش خودرو توسط بعضی افراد اتفاق می‌افت دو اگر شخصی چنین خودرویی را بدون کارشناسی خریداری کرده باشد، باید بگوییم که متحمل ضرر هنگفتی شده‌ است و فقط یک کارشناس خبره قادر به تشخیص موارد کلاهبرداری در بخش فنی خودرو می باشد.

کارشناسی گیربکس

انتقال قدرت تولید شده توسط موتور از طریق سیستم کلاچ و گیربکس به چرخ‌ها صورت می‌گیرد. و اگر این چرخه به درستی انجام نشود، باعث افزایش مصرف سوخت و هزینه‌های خودرو می شود. در خودروهای دنده اتومات روز دنیا سیستم گیربکس و توربو از پیچیدگی خاصی برخوردار است  و از حسگرهای هیدرولیکی و مکانیکی گران‌ قیمتی برخوردار است و برای بررسی و پی بردن به مشکلات آن نیازمند کارشناسی دقیق با تجهیزات مناسب است. وظیفه کارشناس در این بخش بررسی گیربکس در تمامی حالات اتومات و دستی است تا از درستی عمل کرد آن مطمئن گردد.به طور مثال زدن ضربه در تعویض دنده پژو ۲۰۶ اتوماتیک،نمی تواند به معنای همان ضربه در کیا اسپورتیج ۲۰۱۴ باشد و تنها کارشناس می‌تواند دلیل این مشکل را تشخیص دهد.

تصویر کارشناسی گیربکس خودرو

تست دیاگ

در اتومبیل های جدید از کامپیوترهای صنعتی به نام ECU به کار گرفته می‌شود. این تجهیزات علاوه بر کنترل بخش‌های مختلف خودرو مثل جعبه سیاه نیز عمل می‌کنند. اطلاعاتی چون میزان مسافت پیموده شده، عمل کردن سنسور ضربه، باز شدن کیسه‌های هوا، تعمیرات اساسی موتور، میزان مصرف سوخت و هزاران مورد دیگر بسته به نوع خودرو در ECU ثبت می‌گردد. این اطلاعات به وسیله دستگاهی بنام دیاگ قابل خواندن و اصلاح است. برای این کار کارشناس باید دستگاه دیاگ را به خودرو متصل نموده و پارامترهای مهم را ارزیابی و با تنظیمات اصلی کارخانه مطابقت دهد. دقت داشته باشید  که هر کمپانی تولید کننده خودرو فقط دستگاه دیاگ شرکت خود را پیشنهاد می‌کند. اگر بخواهیم واقع بینانه تر به این موضوع نگاه کنیم باید بگوییم، دستگاه دیاگ قبل آنکه در تشخیص ایرادات موتوری به کار بیاید، در تشخیص سلامت کیسه‌های هوا و سیستم ایمنی خودرو مثل ترمزها، کاربردی حیاتی دارد. در سیستم خودروهای جدید یک واسط میانی تحت عنوان EDR اضافه گردیده که تمامی جزئیات رویدادهای خودرو و آپدیت‌های ضروری در این سیستم ثبت و قابل بررسی و حل می‌باشد که این کار به وسیله مهندسین خودرو که دارای Certificate رسمی از کارخانه سازنده هستند با اتصال به سرور کارخانه سازنده قابل آپدیت و رفع عیب می‌باشد.

تست آپشن و تجهیزات جانبی

کارشناسی این قسمت به طور کامل به نوع و تجهیزات استفاده شده در آن بستگی دارد. از آنجایی که پیشرفت تکنولوژی صنعت خودرو از سرعت بالایی برخوردار است. هر روز یک خودرو با تکنولوژی خاص از سوی یکی از سازندگان به بازار جهانی عرضه می گردد. در خودروهایی که قیمت آن ها بیش از  ۱۰۰ میلیون تومان است آپشن‌ها و تجهیزات جانبی آن ها درصد بالایی از قیمت یک خودرو را به خود اختصاص می دهد که این مساله در تعیین قیمت خودروی دست دوم نیز اهمیت بسیاری دارد. شاید باور نکنید اما عدم کارکرد گرمکن شیشه عقب در خودروی سوناتا، می‌تواند خریدار را از خرید منصرف کند. شما هم اگر اهمیت عملکرد آپشن‌هایی مثل سنسور و دوربین دنده عقب، سیستم سرمایش و گرمایش، آینه بغل برقی، قفل مرکزی، سنسور باران، سانروف، گرمکن و سردکن صندلی، کمربند ایمنی، چراغ مه‌شکن، پروژکتور و … را ارزیابی نمایید درخواهید یافت که حاضر نیستید خریدار خودرویی باشید  که حتی یکی از آپشن‌های آن دچار ایراد شده است. تعداد زیاد آپشن‌ها و تجهیزات باعث شده تا تست تمام آن‌ها برای کارشناسان حوصله سر بر باشد. تست برخی از این آپشن‌ها به‌طور مثال کیسه هوا بدون تجهیزات حرفه‌ای برای هیچ کارشناسی قابل انجام نیست. دستگاه‌های دیاگ پیشرفته این امکان را به کارشناسان خودرو می‌دهند تا در زمانی کوتاه تمام آپشن‌های داخلی و خارجی یک خودروی پیشرفته را تست کرده و از درستی کارکرد آن نیز آگاه شوند. شایان ذکر است که بسیاری از کارشناسان خودرو، آپشن‌ها را بصورت دستی مورد ارزیابی قرار می دهند ولی زمانی که یک آپشن از طریق دستگاه دیاگ تست شود کلیه  بخش‌های اصلی و فرعی اعم از سیم کشی‌ها، کلیدها، سنسورها، پردازنده‌ها، عملگرها و تمامی تجهیزات درگیر با آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرند وچنانچه هرکدام از آن‌ها دچار نقص فنی باشند کارشناس به مشکل سیستم پی خواهد برد.

۴- تست رانندگی

تست رانندگی یکی از حساس‌ترین بخش کارشناسی یک خودرو به شمار می آید. Drive Test یا همان تست رانندگی بیانگر  میزان سلامت نسبی خودرو است. کارشناس در این بخش باید در هنگام رانندگی کلیه مواردی که در تست دیاگ دارای مشکل بوده‌اند را نیز چک کند. در تست رانندگی مواردی همچون  شتاب خودرو، عملکرد ترمزها، سیستم تعلیق، سیستم هیدرولیک فرمان، سیستم گیربکس در حالت دستی و اتومات، میزان بودن فرمان و ده‌ها نکته دیگر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. بدین معنا  که می توان گفت تست رانندگی مهم ترین بخش کارشناسی فنی هر خودرویی است.

کارشناسی خودرو در ایران

متخصصان صنعت خودرو بر این باورند که  بازار خرید و فروش خودروهای نو و دست دوم در ایران با استقبال خوبی مواجه شده است. بر اساس آمار تحلیل گران افراد اغلب  هر پنج تا هشت سال یک بار قصد تعویض و خرید خودرو خود را دارند. بر خلاف رقم بالای خرید و فروش روزانه خودرو در ایران، به بحث کارشناسی تخصصی خودرو توجه خوبی نمی شود. بر اساس گزارش یک شرکت فعال در زمینه آمار خرید و فروش خودرو ۳۰ الی ۴۰ درصد افرادی که دست به خرید یک خودرو جدید می‌کنند، پیش از خرید خودرو را تست نمی‌کنند. با اینکه در  طی سال‌های گذشته به دلیل بالا رفتن سطح آگاهی و نیز رو به رو شدن با زیان های هنگفت این مقوله نیز مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌است. در ایران بسیاری از افرادی که میخواهند خودروی دست دوم تهیه کنند به چند روش عمل می‌کنند. دسته اول از یک تعمیرکار آشنا یا مورد اعتماد می خواهند که در محل خرید خودرو به چکاپ خودرو بپردازد. دسته دوم با کسب اجازه از فروشنده، به جهت ارزیابی، خودرو را به یک تعمیرگاه می‌برند. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارد. در بسیاری از موارد نداشتن تعمیرکار آشنا و مورد اعتماد و یا عدم همکاری فروشنده برای مراجعه به تعمیرگاه، خریداران را با مشکلات مختلفی مواجه می‌کند.

کارشناسی خودرو اتوناین

ما در این مجموعه با بهره مندی از کارشناسان متخصص و کاربلد در نظر داریم برای جلوگیری از متضرر شدن هموطنان عزیزمان در هر جای این شهر که ساکن می باشند با استفاده از اپلیکیشن اتو ناین کارشناسان خود را در محل اعزام کرده تا با استفاده از دانش و تجهیزات خود راهنمای خوبی برای خرید ایمن و به صرفه شما عزیزان باشند.




:: بازدید از این مطلب : 422
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: